ژئوممبران:

چرایی استفاده از ژئوممبران اصفهان؟؟؟؟؟

HDPE:

برخی از کاستی‌های ژئوممبران اصفهان HDPE :

ژئوممبران اصفهان LLDPE :

شکل 1 ژئوممبران اصفهان

شکل 2 ژئوممبران اصفهان

ژئوممبران:

یکی ازدغدغه هایی که امروزه بشر درمسیله ساختمان سازی با آن دست وپنجه نرم میکند نفوذ اب به سازه های دستی مانند پل ها،تونل ها،ساختمان ها وحتی جاده های رانندگی وتونل های بین شهری است.همچنین فراهم کردن اب زمین های کشاورزی که ازمنبع اب فاصله دارد چون دراین مخازن آب با نفوذ به جایگاه ها وگذرهای منفذ دار خاکی الوده شده همچنین باآلوده شدن وازبین رفتن خاک درجایگاه های ریختن زباله وهمچنین الودگی اب های زیرزمینی ازجمله مشکلات عدیده های هستند که بخاطر نفوذ اب به داخل خاک بوجود میاید.به همین خاطر پیداکردن راه حل این مسیله درسال های طولانی توسط محققان حوزه ساختمان سازی موردبررسی قرارگرفته،که نتیجه دستاورد ان درتولید ورق های ژئوممبران اصفهانGEOMEMBERANE  است.

ژئوممبران اصفهان ازجمله محصولات ژئوسنتیکی است که با کمترین هزینه مالی ممکن وزمانی  صحیح درغیرقابل نفوذ شدن اب تولید شد.

ازان جایی که ژئوممبران(GEOMEMBERANE) ازجمله محصولات ژئوسنتیک است ساخته دست بشر است ژئوممبران اصفهان ازموادپلیمری تشکیل شده ودر زمین هایی که نیاز به محکم سازی سازه دارندوبرای غیرقابل نفوذپذیری استفاده میشود.

ژئوممبران ژئوتکستایل ژئونت ژئوسنتیتیک کلی لاینرژئوگریت ژئوکامپوزیت ژئوپایپ ژئوفومر انواع محصولات ژئوسنتیک هستند که از ژئوممبران می توان به عنوان مهم ترین آن یاد کرد.

چرایی استفاده از ژئوممبران اصفهان؟؟؟؟؟

ژئوممبران اصفهان((GEOMEMBERANEیکی ازانواع مهم ژئوسنتیک هست که نفوذپذیری خیلی کمی دارد وجز عایق های مصنوعی می باشد که از مهاجرت ونفوذ اب یاگاز درسازه های دستی جلوگیری می کند.ژئوممبران ازجمله ورق های پلیمری بسیار نازکی است که ازمواد اولیه ای چونEPDM،PVC وانواع پلی اتیلنی (LLDPE،LDPE،HDPE،VLPPE)تشکیل شده است.

HDPE:

یک نوع پلی ­اتیلن بسیارسنگین وازجمله پرکاربردترین پلیمر استفاده  شده در تولید ورق‌های ژئوممبران در سطح بین المللی است. قدرت وپتانسیل بالا وغیرقابل تغییر پذیری عالی در برابر طیف گسترده ای از هیدروکربن‌ها وحلال‌ها دارد. در پلی­ اتیلن های بسیار سنگین زنجیرهای پلیمر به حالت فشرده‌ای در شبکه بلوری روی هم افتاده و از نفوذ مواد شیمیایی به داخل پلیمر جلوگیری می کنند.

که دانسیته پایین‌تری دارد.از HDPE بسیار محکم ومقاوم است بنابراین می توانداز تنش‌های محیطی ترک بخورد ، در صنعت از MDPE که میتوان برای ساخت ژئوممبران استفاده می‌شود که دراثر اضافه شدن دوده سنگیتی فراورده اصلی بالا رفته و به همان چگالی HDPE می‌رسد و به همین دلیل ژئوممبران­ های  تهیه شده با MDPE با همان نام HDPE شناخته می‌شوند. ژئوممبران اصفهانHDPE بعد از ژئوممبران ­های PVC در سال 1980 محبوبیت پیدا کردند و علت آن مقاومت شیمیایی عالی و امکان جوش حرارتی به جای استفاده از چسب‌های سیمانی و حلال بود. ژئوممبران ­  HDPE به دلیل مقاومت در برابر UV، قیمت پایین، خواص مکانیکی متنوع و مقاومت شیمیایی عالی نسبت به رقبای خود بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.‌

قیمت پایین HDPE سبب شده است تا ژئوممبران­ های  تولیدی را تا حد دلخواه کلفت بسازند و به این سبب مقاومت سوراخ­ شدگی آن را افزایش دهند. یک ژئوممبران ضخیم‌ تر به چند دلیل مطلوب ‌تر است از جمله توانایی جوش ­خوردن بدون آسیب­ دیدن به لاینر، افزایش استحکام کششی، مقاومت در برابر ترک و حساسیت کمتر به چین­ خوردن که یکی از عوامل ترک ­خوردگی ورق‌های ژئوممبران است.

نکات تکمیلی ژئوممبران:

کمترین حدالزامات برای کیفیت یک محصول ژئوممبران اصفهان در استاندارد GM-13 آمده است که مربوط به شرایط و فرکانس آزمون و ضمانت‌های پیشنهادی برای ورق‌های ژئوممبران صاف و گیره ­دار است. این استاندارد توسط موسسه تحقیقات ژئوسنتتیک (GRI) با همیاری تولیدکنندگان ژئوممبران طراحی شده است. این نیازاحداقل‌هایی را برای خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی درنظر گرفته است که باید توسط تولید­کننده ژئوممبران رعایت شود که از کیفیت خوب و عملکرد ژئوممبران HDPE در کاربردهای عمومی اطمینان حاصل شود. لازم به ذکر است که انتخاب مناسب، شرایط عملیاتی مناسب و فرمولاسیون برای تولید ژئوممبران مطابق با الزامات ضروری است. باتوجه بهشکل 1 ژئوممبران اصفهان

شکل 1 ژئوممبران اصفهان

برخی از کاستی‌های ژئوممبران اصفهان HDPE :    

انعطاف ­پذیری پایین که منجر به سختی درنصب می‌شود.

یک عایق سفت است که ضریب ­انبساط­ حرارت بالایی دارد که منجر به انبساط و ایجاد موج در دمای بالا و جمع­ HDPE

سفت ­شدن و دشواری نصب در دمای پایین می‌شود.

نیاز به مراقبت ویژه در برابر آسیب‌های مکانیکی در حین نصب دارد چرا که هر خراشی می‌تواند بعداً مستعد ترک­ ونشتی شود

به دلیل ساختار کریستالی که دارد مستعد ترک‌های­تنشی محیطی است.

مقاومت ژئومبران HDPE  کمتر ازرقبای خود امکان سوراخ شدگی دارد.باتوجه به شکل 2 ژئوممبران اصفهان

شکل 2 ژئوممبران اصفهان

 ژئوممبران اصفهان LLDPE :

از انجا که ورق‌های ژئوممبران اصفهان، HDPE انعطاف­ پذیری کمی داشتند، برای کاربردهایی که به انعطاف­ پذیری وقدرت بیشتری نیاز بود، ورق‌های ژئوممبران LLDPE به بازار عرضه شدند.LLDPE یکی ازکم بلورترین اشکال پلی ­اتیلن بوده که بدون استفاده از پلاستی ­سایزرهای مهاجر یا دیگر افزودنی‌های نرم ­کننده، انعطاف­ پذیری بالا و استعداد کمی برای شکست در ترک‌های تنشی دارد و در مقایسه با ژئوممبران­ های HDPE مقاومت بالاتری در سوراخ­ شدگی از خود نشان می‌دهد. محاسن مذکور برای ژئوممبران ­های VLDPE و LLDPEآن‌ها را برای کاربردهایی همچون روکش محل‌های دفن زباله و سایر تاسیساتی که نیاز به مقاومت سوراخ ­شدگی بالا دارند و در جاهایی که احتمال فرونشست زمین وجود دارد، مخازن آب، دریاچه‌های مصنوعی و کانالها و استخرهای مربوط به فرایند فاضلاب مناسب گردانیده است. لازم به ذکر است که ژئوممبران LLDPE مقاومت متوسطی در برابر آب­ و ­هوا و اشعه ­فرابنفش دارد،بنابراین لازم است کاملاً تثبت یا دفن و پوشیده شود. مقاومت ژئوممبران‌های LLDPE و VLDPE در برابر مواد شیمیایی و UV نسبت به نوع HDPE کمتر است و از طرف دیگر انعطاف‌پذیری آن به اندازه ژئوممبران‌های PVCنیست. LLDPE نسبت به اکسیداسیون حساس است که با تاثیرات کاتالیزوری یون‌های فلزی چند ظرفیتی در حالت شیمیایی فعال شتاب می‌گیرد. برای مثال یون‌های آهن +2 و +3 بسیار رایج اند اما بهترین کاتالیست‌هایی اسیدی که دربازار موجود است مربوط به یون‌های منگنز و مس است.

با توجه به