1- استخر های بتونی: در این روش استخر را میتوان داخل زمین و یا روی زمین کار کرد، جهت ساخت استخر های داخل زمین نیاز به گود برداری، عایق کاری و استفاده از مصالحی همچون سیمان، بتون، و غیره میباشد، البته باید اشاره داشت که شرکت های سازنده هر کدام به روش خاصی عمل مینمایند و این روش ها کاملا تجربی است، بعنوان مثال استفاده از چسب های مخصوص استخر و درصد ترکیب مواد و مصالح تماما تجربه مهندسین استخر ها میباشد، پس با توجه به شرایط فوق باید اشاره داشت در صورتیکه استخر های بتونی توسط مهندسین و سازندگان این استخر ها انجام گیرد، هزینه بالایی دارد.

استخر ژئوممبران 

2- استخر ژئوممبران: این نوع استخر در حقیقت نوعی پوشش عایق پلیمری بوده که لازم به اجرا است، درحقیقت این استخر نیز باید اجرا شود و مراحلی همچون سُست نبودن خاک، نقشه برداری و بازبینی و نصب مارام دارد، این استخر ها قابل جابجایی نبوده و بعد از نصب فضای اشغال شده قابل جمع آوری نمیباشند، هزینه ساخت استخر ژئوممبران نیز بدلیل تهیه مواد اولیه گران قیمت و جاگذاری استخر مقرون بصرفه نمی باشد، از استخر ژئو ممبران در مصارف مختلفی همچون کشاورزی، پرورش ماهی و ذخیره آب استفاده میشود.


 

3- استخر پیش ساخته: این محصولات در مدلهای مختلفی به بازار های جهانی عرضه میگردد، یکی از مدل های جدید این استخر ها استخر پیش ساخته یا آماده استیل است، این محصول بسیار جالب طراحی شده که در حقیقت نوعی بدنه فلزی داشته که در داخل آن یک لایه از PVC قرار میگیرد، براحتی در زمان کوتاهی در حدود یک ساعت قابل نصب میباشد. استخر پیش ساخته یا آماده بعدی را میتوان با عنوان استخر فایبرگلاس معرفی کرد که در واقع نوعی استخر کامپوزیت دار با تکه های فایبرگلاسی است، بدنه داخلی این محصولات نیز از PVC ضخیم بوده و براحتی قابل نصب و راه اندازی میباشند. نوع های دیگر آن را میتوان به استخر آماده برزنتی، فریم دار و لبه بادی اشاره داشت که هر کدام از جنس PVC ضخیم میباشند. قیمت تمامی مدل های استخر پیش ساخته بسیار مناسب بوده و در ضمن اکثر مدل ها دارای تاسیسات میباشند.


 مشکل در رابطه با استخر بتونی:
زمانی که می خواهید انواع استخر های ساخته شده در زمین را بسازید، هر کدام از آن ها مشکل به خصوص خود را دارند. این محصولات از جنس وینیل ماندگاری موقت دارند، مدل فایبر گلاسی هم از نظر اندازه و عمق دارای محدودیت هستند و در آخر استخر های بتنی هستند که مانند مدل های دیگر دارای مشکلاتی می باشند. در این مطلب می خواهیم به مشکلاتی که در رابطه با محصولات بتنی است اشاره کنیم که قبل از ساخت آن در نظر نگرفته اید در واقع ما مواردی را می گوییم که قبل از خرید این مدل استخر باید بدانید.
1.ناسازگاری با نمک: بسیاری از افراد این موضوع را نمی دانند اما سطوح بتونی کاملا حساس به نمک هستند و به راحتی می توانند ترک خورده یا از بین بروند به دلیل این موضوع و با در نظر گرفتن این حقیقت که آب نمک در همه جای دنیا وجود دارد، این را بدانید که اگر از ژنراتور کلر و نمک برای استخر بتونی استفاده کنید باید زودتر از موعد دوباره آن را روکش کنید.
2.روکش کردن مجدد: بسیاری از کسانی که صاحب استخر بتنی هستند در این مورد هیچ نظری ندارند چون که بر این باورند که آن ها را باید در آینده روکش کنند. به همین دلیل است که اکثر شرکت ها ممکن است به آنها گارانتی مادام العمر بدهند اما به این معنی نیست که تا پایان ساخت استخر می باشد در واقع گارانتی استخر بتونی تا قبل از ساخت آن می باشد.
3.زبری سطح استخر: اگر در تلاش بوده اید که در استخر بتنی بدون کفش استخر والیبال بازی کنید دقیقا می دانید که راجع به زبری استخر می خواهیم صحبت کنیم. در حقیقت به پاهایتان آسیب می رساند و کاملا زخم می شود و این زبری استخر روز به روز افزایش پیدا می کند.
4.نگهداری: بدون طرح سوالی، استخر های بتونی بیشترین نکات نگهداری را در مقایسه با مدل های دیگر استخر های ساخته شده در زمین دارند. برای مثال جنس فایبرگلاسی و وینیلی هیچ نگرانی در برابر میزان کلسیم موجود در آب استخر ندارند این مورد فقط در رابطه با استخر بتنی وجود دارد. کلسیم موجود در آب سطح استخر را صاف و هموار می کند و میزان کم آن باعث ایجاد زمختی و زبری روی سطح استخر می شود و در ادامه این مشکل باید بگوییم که بهتر است هر چند وقت یک بار سطح آن را فرچه بکشید، PH موجود در آب را کنترل کنید و استخر را در فصولی که مورد استفاده قرار نمی گیرد شست و شو دهید.
5.نصب و راه اندازی: اغلب نصب آن ممکن است هفته ها طول بکشد و ممکن است در فصولی که می خواهید از استخر استفاده کنید، تکمیل نشود. پس اگر خواستید یک مدل از آن را در فضای پشتی منزل تان نصب کنید راجع به زمان و فرایند راه اندازی، اطلاعات کامل را کسب کنید.
پنج مورد از مشکلاتی که در رابطه با نصب استخر بتونی وجود دارد را بیان کردیم در مقابل این مشکلات، مزایایی نیز وجود دارد که آن را به استخری انعطاف پذیر و مناسب تبدیل کرده است که می توانید برای ساخت آن در فضای پشتی منزل تان اقدام کنید.