تفاوت ژئوممبران با ژئوتکستایل

موارد استفاده این محصولات

دیگر ویژگی های ژئوممبران

در ادامه داریم :

 

شکل 1 ژئوممبران

شکل 2 ژئوممبران

تفاوت ژئوممبران با ژئوتکستایل

ژئوممبران در برنامه های زیست محیطی ، هیدرولیکی ، حمل و نقل ، نفت و گاز. و همچنین در صنعت زباله مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین نوع آن ورق های پلیمری مداوم است. در صورت نیاز به ژئوممبران بزرگتر ، برای مقاومت و دوام آنها از نظر حرارتی یا شیمیایی در درزها با هم ذوب می شوند. اندازه ژئومبرگ کاملاً قابل تنظیم است. ، بنابراین می توانند به اندازه یک استخر ماهی حیاط خلوت یا به اندازه یک زمین فوتبال در صورت لزوم بزرگ باشند. در اصل ، هر جا که از دست دادن مواد مجاز نباشد ، از ژئوممبران استفاده می شود. از آن جمله است که آب تمیز ، فاضلاب ، بخار ، خاک ، مواد خطرناک یا هر ماده دیگری که لازم است از نشت و فرار آن جلوگیری شود.(ژئوممبران در اصفهان)

از آنجا که روان کردن ، استخر کردن ، یخ زدگی و ایستادن مایعات (و حتی بخارات) در صورت عدم مدیریت صحیح ، می تواند ویرانگر باشد ، این ژئوممبرگها به صنایع اجازه داده اند تا پروژه های دیگری را که قبلاً انجام شده بود ، به توسعه و پشتیبانی خود ادامه دهند.

موارد استفاده این محصولات

به عبارت ساده ، ژئوممبران در آب غیرقابل نفوذ است. در حالی که ژئوتکستایل در آب قابل نفوذ است.

زئوممبران نوعی مواد انعطاف پذیر شیمی پلیمر است که از فیلم پلاستیکی به عنوان بستر ضد آب ، با نسبت کمی ، کشش قوی ، سازگاری بالا با تغییر شکل ، مقاومت در برابر خوردگی ، مقاومت در برابر دمای پایین و خاصیت ضد یخ زدگی استفاده می کند.

ژئوممبران عمدتاً برای پروژه هایی در زمینه ساخت و ساز مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. که نیاز به ضد آب بودن بالائی مانند جداسازی ، تقویت ، ضد ترک خوردگی ، تقویت کننده ، زهکشی آب در هواپیما افقی دارند.

ژئوتکستایل از پارچه بافته نشده ساخته شده است ، که عمدتا برای زیر خاک یکپارچه استفاده می شود.

ژئوتکستایل ها پارچه های قابل نفوذ هستند که در صورت استفاده از خاک ، قابلیت جداسازی ، فیلتر ، تقویت ، محافظت یا تخلیه را دارند. ژئوتکستایل با استفاده از پارچه های ژئوتکستایل گسترش یافته است. معرفی کامپوزیت های ژئوتکستایل و توسعه محصولاتی مانند ژئوگریدها و مش ها نیز وجود دارد. به طور کلی این مواد به ژئوتکستایل ها و محصولات مرتبط گفته می شوند. همه دارای طیف گسترده ای از کاربردها هستند. و در حال حاضر برای استفاده در بسیاری از برنامه های مهندسی عمران از جمله جاده ها ، میدان های هوایی ، راه آهن ، خاکریزها ، سازه های نگهدارنده ، مخازن ، کانالها ، سدها ، حفاظت از بانک و مهندسی ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند.

شکل 1 ژئوممبران

دیگر ویژگی‌های ژئوممبران

ژئـوممبران از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته‌شده است.  که عمدتاً برای ضد آب بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژیوممبران در اصفهان غشاهای غیرقابل نفوذ هستند که بطور گسترده به‌عنوان برش و آستر استفاده می‌شوند. تا سال‌های اخیر ، از ژئوممبران بیشتر به‌عنوان کانال و برکه استفاده می‌شد.

بااین‌حال ، یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای کنونی آن ، مهار زباله‌های خطرناک یا شهری و محلول‌های آن است.

در بسیاری از این کاربردها ، ژیوممبران با ژئوتكستیل یا مش مشبك كار می‌کنند. كه ژئوممبران انعطاف‌پذیرتر را تقویت یا محافظت می‌کنند. در حالی كه به‌عنوان یك مسیر فرار برای گازها و شیرابه ها نیز در پسماندهای خاص تولید می‌شوند.

طیف وسیعی از محصولات و کاربردهای آن‌ها طی یک دهه گذشته به‌سرعت گسترش‌یافته است که ژئوتكستایل ها و ژئوممبران در سراسر جهان مشخص می شوند. این رشد سریع با یک انفجار مجازی از فناوری موازی است.

ژئوتکستایل را می توان به ژئوتکستایل بافته شده و ژئوتکستایل غیر بافته تقسیم کرد.

که دارای عملکردهای عالی مانند تصفیه ، زهکشی ، جداسازی ، تقویت ، ضد آب بودن ، محافظت هستند. همچنین  ویژگی‌هایی مانند وزن سبک.  استحکام کششی بالا ، نفوذپذیری خوب ، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا ، ضد انجماد ، مقاومت به پیری و مقاومت در برابر خوردگی. (ژئـوممبران در اصفهان)

شکل 2 ژئوممبران

در ادامه داریم :

همچنین از  ژئوتکستایل برای ضد فیلتر استفاده می‌شود. درحالی‌که از ژئوممبران برای ضد آب استفاده می‌شود.ژئوتکستایل و ژئوممبران در اصفهان به‌تنهایی قابل‌استفاده هستند و همچنین می‌توانند در یک پروژه ترکیب شوند تا نقاط قوت خود را به نمایش بگذارند.

ژئوتکستایل تا ، دقیقاً همان‌طور که از نام آن پیداست. ، از پارچه‌های غیر بافته ساخته‌شده است. عمدتاً برای زیرخاک یکپارچه استفاده می‌شود. ژئوممبران از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ، عمدتاً برای ضد آب بودن ساخته شده است. ترکیبی از این دو ژئوممبران کامپوزیت است که می‌تواند به یکپارچه یک غشاء و دو پارچه و یک غشاء با خاصیت ضد نفوذ قوی‌تری تقسیم شود.

از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که ژئوتکستایل مانند پنبه است. ، که نسبتاً ضخیم و در برابر آب قابل نفوذ است ، اما ژئوممبرین مانند کیسه‌های پلاستیکی است که معمولاً از آن‌ها استفاده می‌کنیم ، که به رنگ سفید و غیرقابل نفوذ در آب است.(ژئـوممبران در اصفهان)