(Geomembraneبه انگلیسی: ) ژئوممبران

ژئوممبران چیست؟

انواع ژئوممبران اصفهان

ژیوممبران سنگین :(high-density polyethylene)

ژیوممبران سبک :(liner low density polyethylene)

ژیوممبران :pvc (polyvinyl chloride) :

ژیوممبران اصفهانvldpe (vinyl low density polyethylene) :

کاربرد ژئوممبران اصفهان

ساختن استخرهای مخصوص کشاورزی :

فواید ژئوممبران اصفهان در میان عایق های آبگیر

مزایای احداث استخرهای کشاورزی با ورق ژئوممبران اصفهان

ساخت استخرهای تولید ماهی و گونه های آبی دیگر:

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

شکل 2 کاربرد انواع ورق های ژئوممبران اصفهان

پیشینه ژئوممبران اصفهان در دنیا

تاریخچه ی ژئوممبران اصفهان: مدل های متفاوت ترکیب شده با خاک سالیان سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.که در  دوره ی رومیان باستان برای ساختن جاده ها و استحکام کناره ی آنها مورد استفاده قرار می گرفتند. این ژئوتکستایل های نخستین از فیبرهای موجود در طبیعت،الیاف یا پوشش های جنگلی به وجود آمده بودند که با خاک ترکیب شده و برای ارتقاء سطح کیفی جاده ها به خصوص زمانی که جاده بر روی خاک سست قرار میگرفت بهره می بردند. با توجه به اینکه ژئوسنتتیک های حال حاضرتشابه اندکی با نسل های قبل از خود دارند اما از اصول مشترکی تقلید می کنند. گسترش ژئو سنتتیک ها سرعت کمی دارد، غالبا به علت مشکلات و موانعی که در شکل گیری مواد اولیه ی آن ها وجود داشته است. به دنبال پیشرفت هایی که اخیرا در صنایع پلیمری صورت گرفته، گسترش ژئوسنتتیک ها نیز از سرعت بیشتری برخوردار بوده .

به رسمیت شناختن ژئوممبران در دنیا

آشکارترین علایم پیشبرد و پذیرفته شدن این نوع محصول از سوی صنعت های گوناگون را می توان در شکل گیری سازمان های بین المللی ژئوسنتتیک (IGS) در سال 1983 در پایتخت فرانسه دانست. نخستین کوشش ها برای  قدرتمند شدن خاک ، در دوره های بسیار کهن، با فرو بردن شاخه ها و برگهای درختان در مرداب ها و بیابان های شن شروع شد. به این شکل که با افزودن این‌ها، بعد از گذشتن زمانی جرمی به دور آنها شکل می‌گیرد و توانایی تحمل خاک می رود. که در نتیجه این مکان ها قابل عبور و مرور می‌شدند. نخستین بار در سال های 47 تا 55 میلادی در آمریکا از ژئوسنتتیک ها را مورد استفاده قرار دادند و در سال های70 تا 79 در اروپا به گسترش زیادی پیدا کرد. جدیدا در کره چین ایران و دیگر کشور های قاره ی آسیا استفاده از این مواد ترویج پیدا کرده است. مورد استفاده از ژئوسنتتیک در منطقه ساواناریور در ایالت متحده امریکا در سال 1926 میلادی انجام شد:

(Geomembraneبه انگلیسی: ) ژئوممبران

  ژئوممبران اصفهان نوعی ورقست که بدون هیچگونه زیر ساخت به شکل عایق استفاده می شود. این نوع از ورق با  جوش های حرارتی یا مدل های گوناگون دیگر در کنار یکدیگر خواهند گرفت. این مدل از ورق ها از گونه های گوناگون پلیمری همچون پلی اتیلن یا پلی وینیل کلرایدوجود می آید. ژئوممبران در عایق‌ بستن استخرهای خاکی، منابع انبار آب و انواع غیرآلی و شیمیایی  کاربرد دارد.

ژئوممبران(geomemberane)

همانطور که در شکل 1 ژئوممبران در اصفهان مشاهده می کنید نوعی از کاربرد ژئوممبران به تصویر کشیده شده

ژئوممبران چیست؟

ژئوممبران اصفهان ورقی غیرقابل نفوذ می باشد و امروزه به جای سازه های قدیمی(سنگ و سیمان و بتن) در حیطه ی ایزولاسیون جانشین بهتری می باشد.عایقی از جنس ورق است که بر مبنای پلی اتیلن می باشد که اصولا ژئوممبران ها از ترکیبی از رزین پلی اتیلن، مستربچ و انتی اکسیدان شکل گرفته است و مواد تشکیل دهنده غالب آن رزین پلی اتیلن است و از نظر رزین پلی اتیلن از سه دسته hdpe / lldpe / vldpe / pvc خارج نیست . عمدتا نقش عایق در عایق بندی استخر های کشاورزی، زیربنا، تونل ،روف گاردن و انواع حوضچه های صنعتی را  ایفا می کند

ساختار ژئوممبران

ژئوممبران از درصد بسیار زیادی پلی اتیلن و درصد کمی کربن بلک  شکل می گیرد ولی در ژئوممبران‌های که دارای رنگ بندی هستند به غیر از رنگ مشکی مستر بچ را هم به آن می افزایند و اینکار باعث از بین رفتن موقاوم بودن ژئوممبران و پوسیدگی در آن می‌شود (موارد مذکور شامل ژئوممبران های سنگین hdpe (high-density polyethylene) می‌ شود.)

ژئوممبران‌ از نوع pvc مخفف  polyvinyl chloride متشکل از:

  1. vldpe (vinyl low density polyethylene)
  2. lldpe (liner low-density polyethylene)

ساختاری مشابه دارند با این تفاوت که در آن‌ها به صورت منظم به جای پلی اتیلن سنگین از پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن سبک، مخلوطی از پلی اتیلن و وینیل به کار رفته است.

انواع ژئوممبران اصفهان

ژیوممبران سنگین :(high-density polyethylene) ژیوممبران   hdpeنوعی از این ورقست که غالبا برای  استخرهای انبار آب به کار می‌رود این نوع ژئوممبران نسبت به ژئوممبران‌های دیگر انعطاف‌پذیری بالاتری دارد.

ژیوممبران سبک :(liner low density polyethylene) ژئوممبران سبک نوعی ژئوممبران است که غالبان برای عایق بندی زیربنا، عایق بندی روف گاردن، عایق بندی تونل کاربرد دارد و از انواع ژئوممبران‌ها منعطف ترست

ژیوممبران :pvc (polyvinyl chloride) :گونه ای از geomembran است که مقدار انعطاف پذیری آن در وسط ژئوممبران سبک و سنگین قرار می گیرد به همین دلیل از نوع سبک و سنگین در معادن کارایی بیشتری دارد

ژیوممبران اصفهانvldpe (vinyl low density polyethylene) :

به روز ترین گونه از این نوع از صفحات است که جدیداً عرضه شده‌ که از مخلوط شدن وینیل و lldpe شکل می گیرد.

کاربرد ژئوممبران اصفهان

ساختن استخرهای مخصوص کشاورزی : اخیرا استخرهای ساخته شده با این نوع از ورق ها جانشین استخرهای بتنی شده چون از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر و در مقایسه با بتن بیشتر عمر می کند (geomembran در مقابل اشعه خورشید استقامت بیشتری دارد وبسیار مستحکم تر از بتن در هوای سرد و گرمست به نحوی که این صفحات  در ۸۰+ و70- درجه سانتی گراد را مقاومت دارد، ژئوممبران درمقابل نفوذ 100درصد مقاوم بوده در صورتی که بتن و سنگ و سیمان مقدار کمی غیرقابل نفوذست) اصولاً برای ساختن استخرهای کشاورزی ژئوممبران اصفهان نوع  hdpe استفاده  می شود.

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

شکل 2انواع ورق های ژئوممبران در این تصویر انواع این ورق به نمایش درآمده است

ژئوممبران

geomemberane

فواید ژئوممبران اصفهان در میان عایق های آبگیر

  • پایین آوردن هزینه های اجرای استخر در ماقبل بتن یا سنگ و سیمان
  • زمان بر نبودن در مرحله ی اجرای و ساختن استخر geomembran در مقایسه با استخر های بتنی
  • در مقابل انواع عایق ها مدل از ورق ها از علیق بندی بهتری برخوردار است
  • چسبندگی خزه و جلبک به کف و دیواره استخر در این نوع ورق به صفر می رسدکه این کار دلیل استفاده از این نوع عایق در استخر های آب آشامیدنیست
  • در نورآفتاب، یخ زدن و… و عوامل زیستی استحکام بالایی دارد

مزایای احداث استخرهای کشاورزی با ورق ژئوممبران اصفهان

  • راه اندازی سریع و آسان
  • به صرفه بودن ژیوممبران در مقابل بتن و سنگ و سیمان
  • عمر کردن از20سال تا 40 سال با محیط ها و نوع پروژه ها
  • استقامت در برابر حرارت های بالا
  • مقاوت خیلی زیاد این نوع از ورق در برابر فشار های آبی
  • دارای سطوح ضخامتی متفاوت برای انواع عمق ها
  • بی اثربودن آلودگی ها وافزودنی های گوناگون بر روی پلی اتیلن ها
  • جلبک ها و خزه های گوناگون به دیواره و کف استخر نمی چسبند
  • قابل درست کردن و آپارات در صورت ایجاد مسئله
  • موجودات جونده نمیتوانند آنرا بجوند

ساخت استخرهای تولید ماهی و گونه های آبی دیگر:

این نوع از آلیاژ به خاطر مواد مخلوط غیرآلی پلی اتیلنی و زیست ماده ای بی اثرست و با هیچ مادهٔ دیگری ترکیب نمی‌شود و به آن هیچ ماده ای نمی‌چسبد به همین دلیل مناسب‌ترین گزینه برای احداث حوضچه پرورش آبزیان است زیرا خزه به آن نمی‌چسبد.

ساخت حوضچه انبار اسیدها و هیپ لیچ : برای عوامل مذکور در بالا ژیوممبران ماده ای  بی اثرست و غیرقابل واکنش با اسیدست و به دلیل این ویژگی اولین ماده برای ساختن استخرهای مخصوص انبارست و حوضچه‌های هیپ لیچ و لیچینگ می‌باشد.

عایق بندی زیرساخت : نوع lldpe  این ماده به دلیل انعطاف پذیری عالی بهترین مورد برای عایق بندی زیربنا می‌باشد و جای بتن استفاده می شود و به خاطر منعطف بودن عالی در گوشه ها و جاهایی که به آن دسترسی وجود ندارد به آسانی  قابل نصب است.

عایق بندی  روف گاردن: صفحات مدل pvc , lldpe , vldpe بهترین موارد در ورق ها و geomembran برای عایق بندی روف گاردن استفاده می شود چون هم سبک هستند و هم از قیمت پایین تری برخوردارند  و استقامت دوام بیشتری دارند.

عایق بندی معدن و تونل : ژئوممبران‌های سبک و منعطف بهترین راهکار و راه اصلی برای عایق بندی معدن و شکل های متفاوت تونل می‌باشند.

ژئوممبران

Geomemberane

شکل 2 کاربرد انواع ورق های ژئوممبران اصفهان