ژئوممبران اصفهان و تاریخچه ژئوتکستایل

پیشینه ی ژئوتکستایل ها در جهان

ژئوممبران چیست؟

انواع ژئوممبران اصفهان

o ژئوممبران PVC

o ژئوممبران LLDPE

o ژئوممبران HDPE

o ژئوممبران گیره دار

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

شکل 2 ژئوممبران اصفهان

همانطور که درشکل 1 ژئوممبران در اصفهان مشاهده می کنید تصویری از ژئوممبران نشان داده شده است.

ژئوممبران اصفهان و تاریخچه ژئوتکستایل

پیشینه ی ژئوتکستایل ها در جهان

تاریخچه ی به کاربردن ژئوسنتیک در ساختن بناها و سازه ها مربوط به دهه 50 میلادیست. آن موقع از صفحه های تک رشته ای ژئوتکستایل درهم تنیده برای صافی برای مهار پوسیدگی در آمریکا کاربرد داشت .نخستین شخصی که ارجح بودن نقشه های ژئو سنتیک برای برنامه های ساختن آب وخاک پیشنهاد داد باب بارت بود. به خاطر همین مسئله به او مبدع صنعت ژئو تکستایل و پدر این صنعت می گفتند.

ورود این ورق به صنعت

در دهه ی 60  مهندسان نظامی آمریکا ژئوتکستایل را جای صافی ها در مهار پوسیدگی، نگهداری شیب در تحقیقات قرار دادند. این مجموعه نخستین مقایس ها و تحقیقات در مورد جانشینی ژئوتکستایل به شکل صافی را پیشنهاد داد. درمیانه ی دهه ی 70  گروهی از استانداردهای فنی در این حیطه را ارائه نمود .در این وقت کاربرد ژئو تکستایل ها برای نگهداری ازکناره ها و کرانه های رودی در هلند بیان شد. به گونه ای با ویرایش شیوه تا پایان سال برای حراست از کرانه ی آن دوملیون متر مربع استفاده شد. اکنون این راهکار به صورت شیوه ی معیار و قابل قبول در آن کشور مشهورست.

همکاری آمریکا و اروپا

در آمریکا هم در سالهای 76-79 استفاده ژئوتکستایل های رشته ای در هم تنیده شروع به بالا رفتن کرد. همه ی مهندسان نظامی آمریکا این مواد را به عنوان صافی مهار فرسودن به شکل استاندارد گسترش دادند. با کارهای مهندسان نظامی آمریکا، مبادلات داده با پژوهشگران و مهندسان اروپایی نخستین گردهمایی دراین باره سال 77  برپا شد. کاربرد ژئوتکستایل ها جای صافی و زهکش مورد قبول اهالی فن و مهندسان در حیطه های گوناگون قرار گرفت.

ژئوممبرانgeomemberane

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

ژئوممبران چیست؟

ژئوممبران اصفهان لایه ای عایق مانع آب ونفوذ ناپذیر که ماده اصلی آن پلی اتیلن است و که از نظر ضخامت شکل های گوناگون از 0.75 تا 2 میلیمتر با استقامت های مکانیکی ، کششی و میزان قابلیت انعطاف مختلف و قابل تغییر و به شکل مسطح و دندانه دار در عرض های گوناگوان عرضه می شود.

هانگونه که در شکل 2 ژئوممبران اصفهان مشاهده می کنید

انواع ژئوممبران اصفهان

o ژئوممبران PVC

صفحه ی ژئوممبران PVC نرم یا پلی وینیل کلراید دسته ای از ژئوممبران هاست که به دلیل فواید مکانیکی و شیمیایی خود دارای قابلیت انعطاف بالا و استقامت کششی خیلی زیادی هستند و در دو مدل تک لایه و دو لایه در رنگ هلی سفید و مشکی به وجود می آیند. این مدل ژئوممبران برای عاق بندی تونلهای قطار شهری، زیربنا، بام سبز، چاله های آسانسور، تونل های جابجایی و زمینه های گوناگون خیلی زیاد دیگری استفاده می شوند.

 شکل 2 ژئوممبران اصفهان

o ژئوممبران LLDPE

با توجه به فرم هندسی بعضی از ساختمان ها وبنا ها  و رفع اشکالات به وجود آمده. در ترکزایی تنشی در ژئوممبران اصفهان و نیازمندی آنها به کاربرد ژئوممبران قابل انعطاف تر، ژئوممبران LLDPE یا ژئوممبران   VLDPE مدلسازی و به وجود آمده است.

از موارد استفاده غالب ژئوممبران LLDPE می توان به درزگیری شبکه های های جابه جایی آب، ساخته های زیر زمینی مانند زیربنا و پی ریزی ساختمان، درزگرفتن تونل و موارد دیگر اشاره نمود.

قابلیت انعطاف  بالا ، زیاد بودن طول ، ایجادنشدن زایش ترک های تنشی، قابلیت کشسانی فراوان، نصب شدن با سرعت بالا و راحت و ابعاد بزرگ از فواید آشکار این مدل ژئوممبران است.

o ژئوممبران HDPE

ژئوممبران HDPE درصد زیادی پلی اتیلن و مقدار کمی اضافات به وجود می آیند . این مدل از صفحه ژئوممبران HDPE سنگین  نامیده می شود.

ژئوممبران HDPE قابلیت ها و کاربرد های فراوانی دارد که در زیر از آن ها نام می بریم : غیر قابل نفوذ بودن در مواجهه با مایعات و گازها ، منعطف بودن  و در همچنین استقامت زیاد مقابل پاره شدن ، ایجاد حفره و ساییده شدن ، پایدار بودن مقابل اشعه UV ، استقامت زیاد مقابل مواد غیر آلی و عوامل زیستی  پتانسیل بهبود تکه هایی که به دلیل برخورد فیزیکی صدمه دیده و مشکل پیدا کردند، جلوگیری از روییدن پوشش جنگلی و علف و نچسب بودن در برابر خزه و جلبک و استحکام در مقابل مجودات جونده و همینطور متحمل شدن دما های مختلف از  40- درجه سانتی گراد تا70 +  از خصوصیات مطرح ژئوممبران ها شناخته می شوند.

از موارد استفاده ژئوممبران اصفهان نوع HDPE می شود از:

عایق بندی استخر های خاکی و بتنی منبع آب کشاورزی، ایزوله کردن جایگاه های نفتی، عایق بستن حضوچه های مخصوص بزرگ کردن آبزیانی مثل ماهی، ساخت شبکه های جا به جایی آب به ی هیچ نیازمندی به ساخته هایی از جنس بتن، ساختن دریاچه ساختگی، دریاچه های مخصوص تفریح و آب نماهای زینتی، کاربرد در منابع و جایگاه های فاظلاب برای ممانعت از آلوده شدن محیط و آبهای زیر زمینی نام برد.

o ژئوممبران گیره دار

این صفحه گونه ایست از ژئوممبران اصفهان که پس از تزریق روی سطح آن گیره هایی به صورت های گوناگون تعبیه می شود. این محصول مانند ژئوممبران ویژگی های استقامتی شیمیایی خیلی خوبی به جهت فرم ملوکولی و غیرقابل نفوذ بودن را داراست. از این منظر، میزان طولانی بودن عمر قالب بتونی را یه 5 برابر می رساند.

این صفحات غالبا برای حفظ و نگهداری بتن از مواد غیرآلی زیان بار و یا جاری شدن سیالاتی که باعث پوسیدگی بر روی بتن می شود ، کابرد دارد.

ژئوممبرانgeomemberane

کاربردهای ورق ژئوممبران اصفهان
با این حال که صفحه ی ژئوممبران اصفهان برای ایزولاسیون استخر منبع آب کاربرد فراوان تری دارد. ولی این فراورده کارایی فراوانی در صنایع، زراعت و پرورش دام دارد. از ویژگی های آن می شود موارد زیر را نام برد

  • پوشاندن استخرهای خاکی برای انبار کردن آب (در حیطه های زراعتی، پرندگان و پرورش دام)
  • پوشاندن آب‌انبارها و جایگاه های سر بسته (جایگاه های انبار آب قابل خوردن روستاها، منابع آبی مرغذاری و نمونه های دیگر ماند آن‌ها)
  • ایزولاسیون دوباره ی استخرهای سیمانی و بتنی به وسیله ی ژئوممبران برای کم کردن قابلیت نفوذ و بالا بردن بازدهی برداشت و سود بردن
  • احاطه کردن سطح مرداب ها و دریاچه های تصنعی
  • ایزوله کردن استخرهای پروراندن آبزیانی مانند ماهی، میگو و…
  • پوشاندن جایگاه های انبار مواد نفتی و غیرآلی  (همچون استخرهای لیچینگ معدن ها، جایگاه های انبار روغن صنعتی)
    احاطه کردن شبکه های جابه جایی آب، پساب و زه آب

ژئوممبران geomemberane