ژئوممبران: (Geomembrane) ژئوممبران گونه‌ای از مصالح ژئوسنتتیک و نوعی پوشش پلیمری به صورت ورق می‌باشد که بدون نیاز به زیرساخت می‌تواند بعنوان لایه محافظ در عایق‌بندی استخرهای خاکی وسیمانی و مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. این ورق‌ها با استفاده از جوش حرارتی یا روشهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند. ورق ژئوممبران از پلیمرهای مختلفی مانند پلی اتیلن یا پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود. از ژئوممبران برای عایق‌بندی استخرهای خاکی، مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

معمولا ورق های ژئوممبران در عرض های مختلف (به طور متداول از 2.2 تا 9 متر) و طول رول‌های متنوع با ضخامت های 0.75، 1، 1.5، 2، 2.5 و 3 تولید می‌شوند.

انواع ژئوممبران

  1. ژئوممبران پلی اتیلن سنگین (high-density polyethylene)
  2. ژئوممبران پلی اتیلن سبک (linear low density polyethylene)
  3. ژئوممبران پی وی سی (PVC: polyvinyl chloride)
  4. ژئوممبران پلی اتیلن بسیار سبک (VLDPE: very low density polyethylen)

مزایای ژئوممبران نسبت به سایر آب بندها

  • کاهش هزینه‌های اجرای استخر ژئوممبران در مقایسه با استخرهای بتنی و یا سنگ وسیمانی.
  • زمان اجرای بسیار کمتر برای ساخت استخر ژئوممبران نسبت به استخرهای بتنی.
  • عایق‌بندی بسیار بالاتر ورق ژئوممبران در مقایسه با سایر پوشش‌های متداول.
  • نچسبیدن خزه و جلبک به کف و دیواره استخر ژئوممبرانبه طوری که استفاده از آن برای مخازن ذخیره آب شرب کاملاً استاندارد و متداول است.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی (مانند نور آفتاب، یخ زدگی و …) و عوامل بیولوژیکی.

شکل 1 ژئوممبران اصفهان

خصوصیات فیزیکی و کاربردی ژئوممبران ها

خصوصیات فیزیکی و کاربردی انواع ژئوممبران ها با توجه به ترکیبات شیمیایی آنها بسیار متفاوت است، فاکتورهای کلیدی جهت بررسی و ارزیابی ژئوممبران ها، با نصب و راه اندازی، جوشکاری، تعیین مقاومت شیمیایی و سازگاری زیست محیطی آنها مشخص خواهد شد. کنترل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی نظیر اثرات انرژی خورشیدی بر سطح پوششهای ژئوممبران، دقت در نصب، آزمایش های فیزیکی و شیمیایی، کنترل میزان نشت و نیز آنالیز وضعیت رسوبات در حین سرویس دهی این مواد ضروری است.

با توجه به موارد فوق جهت کنترل کیفیت این محصولات موارد ذیل باید مورد بررسی قرار گیرد.:

1-خواص فیزیکی و مکانیکی شامل: ضخامت ،دانسیته، خواص کششی، مقاومت پارگی، مقاومت سوراخ شدگی، درصد و میزان توزیع دوده،OIT  و …)

2- خواص تعیین کننده طول عمر: شامل مقاومت در برابر تنش های محیطی و القای اکسایشی طولانی مدت و UV.

3- مقاومت درزها.

تمام خصوصیات فوق را می‌توان بوسیله آزمایش‌های استاندارد اندازه‌گیری نمود. و این مؤسسه امکان انجام کلیه آزمون های  فوق را مطابق انواع استانداردهای بین المللی دارا بوده و در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور ارائه خدمات نموده است.

شکل 2ژئوممبران اصفهان