با دوام بودن ، طول عمر زیاد و خواص مکانیکی فوق العاده سه ویژگی مهم از مجموعه ویژگی های ورق ژئوممبران هستند که به جرعت می توان آنها را طلایی ترین ویژگی های ورق ژئوممبران بر شمرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی این سه ویژگی پرداخته و عواملی که آنها را به خطر می اندازد نیز تحلیل کنیم. با ما همراه باشید.

دوام ورق ژئوممبران

ورق ژئوممبران به علت دارا بودن خواص پلیمری از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. اما این محصول با دوام نیز تحت تاثیر عوامل محیطی می تواند با پدیده های شکست مواجه شود. چرا و چگونه؟ در ادامه خواهیم گفت:

هر پدیده ای که منجر به از بین رفتن زنجیره پلیمری ورق ژئوممبران گردد از قبیل شکستن پیوند ها از بین رفتن مواد افزودنی و یا تخریب باید به عنوان یک عامل خطرناک  مورد بررسی قرار گیرد.

نگرانی های بالقوه بسیاری در این زمینه وجود دارد این در حالی است که هر یک از این نگرانی‌ها به خصوصیات مواد مورد استفاده در ژئوممبران  و ساختار پلیمری آنها مرتبط می باشند.

تغییرات اساسی در ساختار مواد اولیه تشکیل دهنده ورق ژئوممبران  باعث تغییرات اساسی در  مشخصات مکانیکی متعددی در ژئوممبران خواهد شد. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ازدیاد طول در نقطه گسیختگی، افزایش مدول الاستیسیته، افزایش (و سپس کاهش) تنش در گسیختگی و کاهش کلی انعطاف پذیری.

بدیهی است برای نظارت بر روند تخریب زنجیره پلیمری ژئوممبران می توان بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی آن را مورد بررسی قرارداد.

اما چه کنیم که مانع بروز تغییرات اساسی در مواد تشکیل دهنده ساختار ورق ژئوممبران شویم:

عوملا زیر می تواند برای ورق ژئوممبران خطرناک و دوام آن را به خطر بیندازد:

  • قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش
  • تخریب رادیواکتیو
  • تجزیه بیولوژیکی(حیوانات،قارچ ها یا باکتری ها)
  • تخریب شیمیایی
  • رفتار حرارتی(گرما یا سرما)
  • تخریب اکسیداتیو

ژئوممبرن ها بقدری آهسته تجزیه میگردند که تاکنون رفتار و طول عمر آنها مشخص نگردیده است بنابراین تست تسریع شده به واسطه استرس زیاد، درجه حرارت بالا و یا مایع تهاجمی تنها راه تعیین چگونگی رفتار این مواد در درازمدت می‌باشد.

با کمی دقت و توجه به موارد ذکر شده در این بخش می توانید بادوام ترین محصول ژئوسنتتیک را در پروژه های عایق بندی خود به همراه داشته باشید.

طول عمر زیاد ورق ژئوممبران

ورق ژئوممبران به طول عمر بالا نیز مشهور است اما چه آزمایش هایی روی آن انجام شده است که با دوام بدن ورق ژئوممبران از آن حاصل شده است؟

آیا این ادعا صرف تجربه کاربران عنوان شده است یا ادله محکمی برای آن وجود دارد؟

خیر ما به شما آزمایش های سختی که ورق ژئوممبران از آنها موفق بیرون آمده است را معرفی می کنیم:

آزمایش محدودیت استرس: روشی که توسط صنعت لوله سازی پلی اتیلن ایالات متحده برای تعیین مقدار تنش طراحی پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش نرخ فرآیند: روشی که درصنعت ژئوممبران و لوله سازی پلی اتیلن سنگین اروپا مورد استفاده قرارمی گیرد که این روش نتایج پشابه با آزمون های تنش محدود ارائه می کند.

روش چند پارامتره Hoechst: روشی که تنش های دو محوره و آزادسازی تنش برای پیش بینی طول عمر ژئوممبران بکار برده می شود و می تواند شامل جوش ها نیز گردد.

مدل سازی Arrhenius:این روش برای آزمایش ژئوممبران(و دیگر ژئوسنتتیک ها) در شرایط مدفون و معرض آفتاب کاربرد دارد.

ویژگی های مکانیکی ژئوممبران

نتایج شگفت انگیز ورق ژئوممبران در زمینه تست های کشسی و مقاومتی نیز حاکی از این است که این محصول خواص مکانیکی بی نظیری نیز دارد. از جمله آزمایش هایی که روی ورق ژئوممبران انجام میشود تا خواص مکانیکی آن مشخص گردد به شرح زیر است:

  • مقاومت کششی و مقدار ازدیاد طول
  • مقاومت گسیختگی
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت برشی
  • ترک های تنشی(بارثابت و تک نقطه)

جالب است بدانید که ورق ژئوممبران در تمامی تست های ذکر شده مقاومت بالایی از خود نشان داده و همین نتایج درخشان باعث شده است که خواص مکانیکی خوب نیز یکی از سه ویژگی طلایی ورق ژئوممبران شناخته شود.

شکل 1 ژئوممبران اصفهان