موارد کاربرد ژئوممبران

ژئوممبران در اصفهان | استفاده در مخازن

با اجرای ژئوممبران، نشتی مایع صفر میشود؟

اهمیت زه کشی اصولی

ورق ژئوممبران چگونه ساخته می شود؟

شکل دادن:

عملیات تحت فشار:

عملیات ترکیب:

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

شکل 2 اجرای ژئوممبران

ژئوممبران در اصفهان | عایق یا لایه؟ ژئوممبران دقیقا کدام است؟

شاید در نگاه اول فکرکنید که ژئوممبران یک نوع دارو است؛ اما اگر با کاربردهای آن آشنا شوید، شگفت زده می شوید! ژئوممبران یک قطعه ی منعطف و ضدآب است؛ که ضخامت ورقه های آن از 0.5 م.م به بالاست. یک لایه مصنوعی و دست ساز؛ که در پروژه های انسانی، برای جلوگیری از ریزش و نشتی مایعات بکار گرفته می شود. ژئوممبران در اصفهان از بهم پیوستن ورق های پلیمری نسبتا نازک تولید می شود. کاربردهای ورق ژئوممبران در امور مهندسی و صنعتی، بیشمار است.

ژئوممبران در انواع محیط های هیدرولیکی، حمل و نقل، برای گاز و مایعات کاربرد دارد. رایج ترین نوع این ورقه ها، ورقه های بهم پیوسته پلیمری است. وقتی ورقه هایی با اندازه های بزرگتر مورد نیاز باشد؛ ورقه های کوچکتر به کمک گرما یا روش های شیمیایی بهم متصل می شوند. بدین صورت می توان عایق ژئوممبران را در شکل 1 مانند هر اندازه یی تولید و استفاده کرد. از اندازه یک حوض کوچک داخل حیاط گرفته تا یک زمین فوتبال!

شکل 1 ژئوممبران در اصفهان

موارد کاربرد ژئوممبران

  • عایقی برای استخرهای نگهداری آب آشامیدنی یا استخر های ذخیره آب؛
  • عایق داخلی در استخر ها و حوضچه های کوچک خانگی؛
  • عایق برای مخزن نگهداری آب های هدررفتی از عملیات رادیواکتیو و …؛
  • استفاده بعنوان عایق در استخرهای صنعت کشاورزی؛
  • استفاده بعنوان عایق در کانال های آبی؛
  • استفاده بعنوان عایق ضدآب در لوله ها و تونل ها؛
  • استفاده در محفظه های حمل و نقل مایعات؛

و … .

در کل میتوان گفت از ژئوممبران اصفهان در مواردی که میخواهیم از نشتی جلوگیری کنیم؛ استفاده می کنیم. چه آب آشامیدنی باشد چه آب فاضلاب، روغن و … . مشکلاتی که گریبان گیر مایعات می شود اگر به درستی مدیریت نشوند، دردسر سازند. مشکلاتی مانند یخ زدگی، نشتی و حتی نگهداری اشتباه! اجرای ژئوممبران دست صنعت گران را برای مدیریت بهتر مایعات باز تر گذاشته است. در ساخت ژئوممبران از پلیمر هایی از جمله پلاستیک، الاستومر و … و حتی ترکیب آنها، استفاده می شود. در گذشته، ژئوممبران در قسمت خلاف جهت جریان آب نصب می شد! برای نصب ورق ها از میخ یا چسب استفاده می کردند.

ژئوممبران در اصفهان | استفاده در مخازن

در مخازن حمل آب در دریا، به عنوان عایق، ورق های ژئوممبران بکار میرود. اگر این ورق به طور مستقیم با آب دریا در ارتباط باشد؛ در اثر ضربه و شدت امواج، ممکن است ورق کنده شود! همچنین اگر ورق به طور مستقیم با ناحیه ی حمل روغن در ارتباط باشد؛ ممکن است با مواد شیمیایی واکنش و تغییر کاربری دهد! بنابراین باید لایه عایق از هردو طرف مراقبت شود. در این صورت دوام و ماندگاری لایه بیشتر خواهد بود.

با اجرای ژئوممبران، نشتی مایع صفر میشود؟

با نصب لایه عایق اولیه ژئوممبران در اصفهان در شکل 2، نباید انتظار صفر شدن نشتی را داشت! تحقیقات نشان داده اند عملا نشتی صفر درصد غیر قابل دسترسی است! عایق هایی با عنوان عایق مطمئن با نشتی صفر درصد در بازار موجودند؛ اما با جرات می گویم هیچ تضمینی پشت آنها نیست. در آمریکا مقدار نشتی قابل قبول پس از نصب یک لایه ژئوممبران؛ 200 لیتردر هر هکتار، در یک روز، است!

شکل 2 اجرای ژئوممبران

اهمیت زهکشی اصولی

زهکشی اصولی در هیچ جا به اندازه جاهایی که آب فاضلاب حمل و تخلیه می شود، اهمیت ندارد! چرا که فاضلاب ها حاوی هرگونه آلودگی و باکتری های کثیف هستند؛ پخش اینگونه باکتری ها در محیط، با ورود اشتباهی آنها به آبهای آشامیدنی؛ ممکن است سلامتی عده ی زیادی را به خطر بندازد. لذا با استفاده از عایق ژئوممبران می توان از سلامت همگان اطمینان کسب کرد!

ورق ژئوممبران چگونه ساخته می شود؟

یک ورق ژئوممبران در اصفهان باید با مواد شیمیایی واکنش ندهد؛ نازک باشد و در عین حال سوراخ نشود؛ همچنین در اثر اشعه UV آفتاب، ار بین نرود! برای ساخت عایقی که تمامی مشخصات بالا داشته باشد، مواد خاک باید باهم ترکیب شوند: آنتی اکسیدان ها، نرم کننده، کربن سیاه، روان کننده و … . عملیاتی که در تهیه ورق ژئوممبران در اصفهان انجام میگیرد عبارتند از:

شکل دادن:

ابتدا مواد پلاستیکی باید کاملا خشک شده و سپس تا مرز ذوب شدن گرم شوند؛ حالت خمیری پیدا کنند. (نباید ذوب شوند.) در همین حالت قبل از اینکه دوباره جامد و سفت شوند؛ باید در شکل و اندازه دلخواه، فرم داده شوند.

عملیات تحت فشار:

این عملیات برای نازک سازی ورق ژئوممبران است؛ همانگونه که در پروسه ساخت کاغذ، چوب کلفت درختان به ورقه های نازک کاغذ تبدیل می شود.

عملیات ترکیب:

در این عملیات، مواد موردنیاز به شکل مایع درآمده و باهم مخلوط می شوند؛ تا ژئوممبران در اصفهان تولید شود. همانگونه که یک قناد موادی را باهم مخلوط می کند تا با آنها کیک بپزد!